reklama

Je po župných voľbách

9.novembra sa uskutočnili voľby do vyšších územných celkov. Ako kandidát na poslanca v rámci BSK – Bratislavy V. som bol osobne zainteresovaný a s krátkym odstupom ponúkam svoj pohľad na voľby.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Voliči v prevažnej miere volili kontinuitu. Staré tváre, účastniace sa už svojich niekoľkých volieb v poradí, boli väčšinou úspešné. Nie preto že by odviedli tak skvelú prácu počas posledného obdobia, ale preto, že v rámci mizernej účasti dokázali zmobilizovať svojich skalných priaznivcov. Veľká pravicová koalícia postavila mohutný blok, cez ktorý sa nedostali ani kandidáti SMERu a úplne prepadli. Samozrejme, ak by sme delili hlasy veľkej koalície minimálne medzi päť relevantných strán, ktoré boli ich súčasťou, výsledky by boli diametrálne odlišné. Ale to by bolo keby. Ich výsledok hovorí, že to bol úspešný postup. Že to ide ale aj osve, dokázalo niekoľko „nezávislých“ kandidátov. Kandidáti Novej väčšiny išli samostatne, a na to že to bol individuálny počin novej strany, kde viacerým kandidátom ušiel úspech o desiatky hlasov, treba brať výsledok pokorne a pozitívne. Dostali sa do povedomia a to je podstatné. Voliči SMERu tentoraz zabrali podpriemerne a dali svojej kandidátke menej hlasov (24%), než je krajský priemer podpory pre SMER (cez 30%). Frešo s Krajcerom získali v BSK spolu 62% a jasne ukázali, že Bratislava je stredopravá. Je na kaviarenskú debatu, či by v prípade nekandidovania Krajcera získal Frešo už v prvom kole nad 50%. Lacná odpoveď v podobe „áno“ totiž nereflektuje fakt, že mnoho Nova voličov by radšej ostala doma, resp. podporila marginálnych kandidátov. Pri zisku niektorých kandidátov na župana (pod 1000 hlasov pri účasti okolo 122 tisíc voličov) ostáva stáť rozum nad ich rozhodnutím do volieb ísť. Je pekné že cítili potrebu niečo zmeniť, ale pokiaľ nemajú „ofúkanú“ podporu v širšom okolí, je ich snaha iba mlátením slamy a míňaním peňazí na nesprávnom mieste.

Určite top prekvapením bol výsledok z banskobystrického kraja, takže sa mu povenujem. Okamžite sa vyrojili facebookové statusy a redakčné stĺpčeky v rôznych médiách o „hrozbe“ hnedej škvrny na červenom slovensku a podobne, pretože takýto výsledok sa vymyká zabehnutému systému. Uvedomte si ale, že práve toto „pozdvižení“ robí kandidátovi Kotlebovi medvediu službu. Iste, bolo treba komentovať tento výsledok, avšak ignorácia by v tomto prípade pomohla viac ako to čo sa rozpútalo. Občania, ktorí ho volili v prvom kole, teraz určite neostanú doma a naopak, vidiac negatívne reakcie, budú ešte viac motivovaní ísť voliť. Maňka s Kotlebom pokryli 70% všetkých hlasov a pozerajúc na orientáciu zvyšných kandidátov, o ktorých hlasy sa budú usilovať, tento pomer sa príliš nezmení.  V Banskobystrickom okrese, kde voliči odovzdali 124 tisíc hlasov, získali traja kandidáti ĽS – Naše Slovensko (zo 62) až 10% všetkých hlasov. Kotleba získal viac hlasov, ako napr. Krajcer, Lohyňa, Uhliarik, Nagy, Berényi, Kaník či Bauer a to sú iné váhové kategórie. Atakoval dokonca zisk Flašíkovej-Beňovej. A nepochybujem, že jeho kampaň stála zlomok zo sumy spomenutých kandidátov. Myslím, že toto je odpoveď systému, ktorý je na Slovensku. V kraji, kde je okres s najvyššou nezamestnanosťou v celej SR a inými pálčivými problémami sa ľudia rozhodli zrátať to štátu a kariérnym politikom a dali hlasy človeku, ktorý je radikálny, ale myslia si že je to jeden z nich. Znechutení ponukou top strán či z trucu, volili, podľa nich, menšie zlo. Nikto im to nemôže vyčítať ani zazlievať. Tu zlyhal štát a zabehnuté strany.  A nebuďme prekvapení, ak o pár rokov bude takýchto krajov viac.

 

daniel moško

daniel moško

Bloger 
  • Počet článkov:  52
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek. Manžel. Otec. Vyštudoval Politológiu. Má rád štatistiky. Zoznam autorových rubrík:  KnihyFilmPolitikaHudbaSpoločnosť

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu