Zatraktívnime spoje do Rakúska a Maďarska

Autor: daniel moško | 9.10.2013 o 7:59 | Karma článku: 6,85 | Prečítané:  1130x

Bratislava už dávno nie je obohnaná ostnatým drôtom a koketuje s obcami na jej hraniciach, či už v Rakúsku či Maďarsku. Počet obyvateľov slovenskej národnosti v týchto obciach rastie každým rokom a v niektorých už tvoria aj štvrtinu či tretinu obyvateľstva. Ich presun si zabezpečujú prostredníctvom vlastných motorových vozidiel a aj pre potenciálnych návštevníkov týchto obcí je hlavnou možnosťou dostať sa tam osobné vozidlo.

Bratislavská MHD ponúka pre obyvateľov dva spoje, ktorých trasy vedú do maďarskej Rajky a rakúskeho Hainburgu. Momentálnu situáciu rieši DPMB veľmi slabo – do Hainburgu ide pravidelná linka, avšak v intervale v priemere jeden spoj za 68 minút. Do Rajky je doprava ešte viac nepravidelná – spoj ide cez pracovný týždeň raz za 64 minút, cez víkend raz za 88 minút. Smer Kittsee sa nerieši vôbec, pritom veľa Petržalčanov tam chodí na nákupy. Víkendové spojenie je menej obsluhované než to cez týždeň, pritom víkendové dni sú primárne ľuďmi využívané na turistiku. Treba si uvedomiť aj fakt, že najmä v nedeľu kvôli zavretým obchodom v Rakúsku do Bratislavy prúdi množstvo Rakúšanov.

Aký je aktuálny stav týchto liniek v teréne?

Nástupná stanica spoja do Hainburgu je situovaná pod mostom SNP. Je nedeľa ráno, bufety sú už otvorené. Pomerne rýchlo nájdem nástupnú zastávku autobusu 901, avšak na zastávke chýba akýkoľvek grafikon tohto spoja. To že spoj zachvíľu ide, som sa dozvedel iba z elektronickej tabule na nadchode. Spoje do rakúska nie sú prízemné, ale s dvoma pomerne vysokými schodmi. Mamička s kočíkom či vozíčkar má teda smolu, nehovoriac o tom, že v strede je síce trochu miesta, ale asi tak pre jedného z nich. Cesta prebehla hladko, vystupujem na Hauptplatz. Tak, ako tu, aj na spätnej zastávke Ungarntorn chýba akýkoľvek identifikačný údaj o tom, že tu stojí autobus číslo 901. Sú tam grafikony rakúskych spojov a expresu zo Schwechatu na bratislavské letisko. Že tam ide môj spoj a kedy, na to si asi musím najať miestnu vešticu. Sumár: medzi Bratislavou a Hainburgom premáva spoj, o ktorom sa nikde nič nedozviete (okrem stránky imhd) – u nás aj v Rakúsku chýba jasné označenie na zastávke a grafikon. Druhý mínus – spoje nie sú bezbariérové. Za tretie – zhustiť spoje.

Spoj do Rajky č. 801 začína pri nákupnom centre Eurovea. Je utorok poobede. Tu je číslo spoja riadne vyznačené, dokonca grafikon aj s mapkou trasy. Malý rovnako „neprízemný“ autobus sa celkom zaplnil už na nástupisku, na moste Apollo či pri Ekonomickej univerzite ľudia pribúdajú a spoj je poriadne nacvakaný. Veľa ľudí ho používa na dopravenie sa do Jaroviec, Rusoviec či Čunova, čo je hlavný rozdiel oproti spoju do Hainburgu, ktorý slúži primárne na obsluhu Rakúskej strany. Prechádzame do Maďarska, ale autobus je stále z dvoch tretín zaplnený. V Rajke má spoj trasu okruhu, takže keď nastupujem na „autobusku“ na cestu nazad, nie je prázdny. Je už podvečer a spoj sa postupne cestou zapĺňa a na konečnej pri Eurovei vystupuje slušný počet ľudí. V Rajke je takisto viditeľné označenie aj grafikon s mapkou na zastávke. Sumár: Spoj nie je bezbariérový; spoj je očividne cez pracovný týždeň vyťažený nad kapacitu vozidla – keďže však cesty po ktorých spoj ide – hlavne v Jarovciach, Čunove a Rajke - sú veľmi úzke a kĺbové vozidlá by asi boli bez šance, jednoznačne treba spoj posilniť.

Jedna vec je že mesto si zrejme myslí že o spoj nie je záujem a preto je jeho grafikon taký „riedky“. Ak však nezhustíme spoje, nebudeme bezbariérový a nezabezpečíme, aby sa o spoji dozvedel aj náhodný turista idúci okolo zastávky, nedonútime obyvateľov nechať auto doma a použiť tieto spoje (čo by pomohlo aj zápcham). Spoj do Hainburgu je kvázi naozaj turistický, ale ten do Rajky je 90% trasy „slovenský“ a obsluhuje niekoľko bratislavských obcí a kapacitne nestíha.

 

Zaujímavé by bolo zaujímavé zabezpečiť aj trasu Železničná stanica Petržalka - Kittsee – Berg - Edelstal a v prípade spoja do Maďarska potiahnuť spoj až do Dunakiliti (7,5 km od Rajky), kde je prístup do Lužných lesov a k cyklotrasám pozdĺž Dunaja.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

DOMOV

Javorčíková: Harabinova skupina zdevastovala dôveru v súdy

Dôvera v súdnictvo mierne stúpla.


Už ste čítali?